top of page
Writer's picturetalks talks

איך לעזור למישהו שבהצפה רגשית

רגשות לא תמיד צפויים כמו שהיינו רוצים שהם יהיו. לעיתים אנחנו יכולים למצוא את עצמינו בעקבות אירוע שקרה לנו, אינטראקציה חברתית או מקרית ברחוב או אפילו בלי סיבה ברורה מגיעים למצב של הצפה רגשית. זה יכול להיות תחושה של דאון ודכדוך, או תסכול וכעס, או פחד וחרדה.

הצפה רגשית - מצב בו אדם מתמודד עם אוסף של רגשות ותחושת לעיתים מנוגדים, ומגיע למצב בו לא מסוגל לעבד, להביע או להבין את רגשותיו.


במצבים אלו, האנשים שקרובים אלינו רוצים לעזור לנו ושואלים בצורה כזו או אחרת "איך אפשר לעזור?". באותם רגעים של הצפה, כשכל התחושות עולות במקביל, מאוד קשה לרבים מאיתנו להבין בדיוק מה אנחנו צריכים או רוצים ומה באמת יעשה לנו טוב. עכשיו, באותו רגע נתון, ולעיתים תחושת חוסר האונים הזו יכולה להביא לכך ריב ופיצוץ, כשכל מה שניסו לעזור הוא לסייע.

על אף הכוונות הטובות, השאלה "איך אפשר לעזור?" או "מה את/ה צריך?" פחות רלוונטיות כי לאדם מוצף אין את האפשרות לצאת מהמצב בו הוא נמצא כדי לעצור ולחשוב מה באמת יכול לעזור לו, ולכם יהיה קשה לקבל תשובה קונקרטית.


לכן, בדיוק בשביל להימנע מהמצבים כאלו וכדי לאפשר למי שכרגע מוצף הקלה מסויימת, הנה טיפ טוב למצבים בהם אתם אלו שמחפשים לעזור לאדם קרוב בהצפה רגשית.

במקום לשאול שאלות פתוחות עם מספר בלתי מוגבל של תשובות נשנה את ניסוח השאלה לשאלה סגורה וניצע כמות אפשרויות מוגבלת. זה טריק שלקוח מתורת המשחקים - "לאנשים יותר קל לקבל החלטה מתוך סך אפשרויות מוגבל", על ידי כך שניתן אופציות נחסוך מהאדם את המשאבים הדרושים בכדי להיות יצירתי ולחשוב על פתרון לבעיה איתה הוא מתמודד. במקום לשאול "איך אפשר לעזור?" ניצע אפשרויות וננסח את השאלה בצורה קצת אחרת.

הנה דוגמא למה אפשר לשאול במקום:

"אני יכול/ה להציע כמה אופציות שתוכל/י לבחור מתוכן:

  1. הצלחה - "אני יכול/ה לשבת איתך ואפשר לנסות לחשוב על הבעיה ואיך אנחנו ביחד מצליחים למצוא פיתרון."

  2. הסחה - "אני יכול/ה להציע שנעשה משהו אחר שלא קשור לבעיה ובכך נעביר נושא למשהו אחר לחלוטין."

  3. מנוחה - "אני יכול/ה להשאיר אותך לבד ולתת לך רגע את זמן שלך."

במצב כזה מתוך סט האפשרויות המוגבל והקונקרטי יהיה יותר קל לאדם לקבל החלטה שמתאימה לצריכיו ולקבל את מה שבאמת יעזור בסיטואציה.


חשוב לציין שגם אחרי שבחרו את האחת האופציות יש לאותו אדם תמיד מקום לשנות את דעתם ולבחור בפיתרון אחר שיותר יתאים לסטטוס בו הם נמצאים.

מעבר להקלה בבחירה שזה יספק עבורם, זה יגרום לאותו אדם להרגיש שאנחנו רואים אותו וקשובים לצרכים שלו מבלי לכפות את רצונותינו או את עצמינו עליו/ה.


אז בפעם הבאה שאתם פוגשים אדם במצב כזה תתנו אפשרויות ותראו איך יותר קל לכם ללתת את העזרה שהאדם רוצה לקבל ולא את העזרה שאנחנו רוצים לתת ויותר מזה. ואיך אותה תחושת הצפה עוברת בצורה הרבה יותר מהירה ונעימה.


2 views0 comments

Comentarios


bottom of page